La Chine envisage la construction de cinq portes-avions

Des informations recueillies indiquent que le gouvernement chinois aurait ordonné la création de cinq groupes de combat de l’aéronavale et ce, dans les meilleurs délais possibles.

Cela veut dire que Pékin envisage la construction de cinq portes-avions à court terme.

Pour l’instant, la Chine est en train de construire à Dalian son premier porte-avion fait maison, identifié sous le code Type 001A. Les travaux autour de ce vaisseau de 58 000 tonnes  avancent à un rythme défiant l’entendement.

type001A

type001a2

S51KLO

La Chine dispose déjà d’un porte-avion opérationnel, le Liaoning, qu’elle utilise pour l’entraînement des équipages et des pilotes. Ce vaisseau a été acquis auprès de l’Ukraine à l’état d’épave en 1998 avant d’être totalement reconstruit et modifié dans les arsenaux chinois.

PLN CV-001A

Le programme des portes-avions chinois demeure une priorité absolue pour Pékin à la lumière des derniers développements en Mer de Chine méridionale et du recentrage de la stratégie US en Asie-Pacifique.

Les chinois perçoivent très mal les tentatives d’interférence dans ce qu’ils considèrent comme leur espace naturel et sont conscients des limites de leurs moyens. Mais à terme, la Chine vise à construire de super portes-avions à propulsion nucléaire similaires à ceux équipant les flottes US. Un objectif à long terme selon des experts, quoique je suis enclin à estimer que cela prendrait finalement beaucoup moins de temps que ce que l’on pourrait prévoir.

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20 commentaires

  1.  » …je suis enclin à estimer que cela prendrait finalement beaucoup moins de temps que ce que l’on pourrait prévoir… »
    Je le pense aussi en témoigne cet article qu’on commentera plus tard :

    « Warning: China’s Airpower Will Equal the U.S. Air Force by 2030
    We are not keeping up with that kind of technology development.

    Dave Majumdar [2]
    China’s People’s Liberation Army Air Force (PLAAF) will be able to match or exceed the United States Air Force in the number of fielded combat aircraft by 2030. Moreover, while American forces will still maintain an edge, the technological gap between the two great powers will have closed significantly between now and then.

    Right now, the PLAAF is slightly larger in terms of personnel, however the U.S. Air Force has a “couple thousand more aircraft,” Gen. Mark Welsh, Air Force chief-of-staff, told the House Appropriations Committee’s [3] subcommittee on defense on March 2. “At the rate they’re building, the models they’re fielding, by 2030 they will have fielded—they will have made up that 2,000 aircraft gap and they will be at least as big—if not bigger—than our air forces.”

    But it’s not just sheer numbers, the PLAAF is rapidly fielding newer and much more capable aircraft. Some of those are completely new warplanes like the stealthy Chengdu J-20 and Shenyang J-31 [4], while at least three more are upgraded versions of existing fighters like the J-11D and J-16 among others. Moreover, China continues to [5] import advanced Russian-made fighters including the fearsome Sukhoi Su-35S [6] Flanker-E.

    “We are not keeping up with that kind of technology development,” Welsh said. “We are still in a position of—we will have the best technology in the battlespace especially if we can continue with our current big three modernization programs.”

    Those modernization programs are the Boeing KC-46 tanker, Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter and the Northrop Grumman B-21 Long Range Strike Bomber [7]. However, even then America’s technological edge will not be the vast gulf the nation has grown accustomed to since the end of the Cold War.

    “[China] will have a lot of technology that’s better than the stuff we’ve had before,” Welsh said. “And the Russians are doing the same thing.”

    Unlike the Chinese, the Russians are much more focused on modernizing their nuclear forces. “They’re demonstrating capabilities that they haven’t demonstrated to us before—cruise missiles, some of their new aircraft are dropping weapons for the first time in conflict,” Welsh said. “We’re able to watch and see how this is working.”

    Welsh warned that the Russian and Chinese air forces are dangerous and highly capable potential adversaries that have to be taken seriously. “They’re serious air forces and they’re serious about getting better,” Welsh said. “The Chinese in particular, clearly have a blueprint that is matching against our shortfalls. And I think that’s something we have to consider as we look to the future.”

    Dave Majumdar is the new Defense Editor for the National Interest. You can follow him on Twitter: @DaveMajumdar [8].

    Image [9]: Wikimedia Commons/U.S. Navy. »

    Aimé par 2 people

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